Eigenaarschap in het speciaal onderwijs

Doelgroepen: docenten, intern begeleiders, teamleiders, schoolleiders

Onderwijssector: Praktijkonderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, internationaal schakelonderwijs (VO)

Datum: 30 september 2021, 9.00 - 16.30 uur

Prijs: €295,-

Locatie: Landgoed Guldenberg te Helvoirt

Doel

De term eigenaarschap is inmiddels een veelgehoorde uitspraak binnen het onderwijs. Van leerkrachten wordt meer en meer verwacht dat zij leerlingen stimuleren en coachen in hun eigen ontwikkeling. Dat de leerling eigenaar wordt over zijn/haar eigen leerproces. Gemotiveerde en betrokken leerlingen die nadenken over hun eigen leerproces en er verantwoordelijkheid voor nemen, dat is iets wat elke leraar wel wil.

Inhoud

In deze training ontdek je hoe je als leraar bijdraagt aan het bevorderen van eigenaarschap bij de leerlingen en wat werkt en wat niet werkt. Jij ontdekt als leraar wat effect leerkrachtgedrag is en wat nodig is om leerlingen te begeleiden bij eigenaarschap.

Waarom is eigenaarschap zo belangrijk?

  • De leerling ervaart het resultaat van zijn inspanning (motivatie).
  • De leerling doet kennis op over waar hij in zijn leerproces zou moeten zijn en hoe hij dat het beste kan bereiken (zelfsturing).
  • De leerling weet wat het behalen van het leerdoel hem persoonlijk oplevert; het is duidelijk waar en hoe hij daar op korte en lange termijn naartoe werkt (competentie).
  • De leerling is doelgerichter aan de slag en controleert steeds of hij inderdaad op weg is om de doelen te behalen (growth mindset).

Werkwijze

Een interactieve training van één dag, waarbij theorie en praktische opdrachten elkaar afwisselen en deelnemers eigen leerdoelen formuleren en reflecteren op hun ontwikkeling.

Opbrengsten

Na de training:

  • weet je wat eigenaarschap is;
  • heb je inzicht dat de rol van leraar verandert als je leerlingen meer eigenaarschap wil laten nemen;
  • heb je inzicht in jouw sterke punten en uitdagingen bij jouw veranderende rol;
  • heb je inzicht in het stimuleren van betrokkenheid en motivatie van leerlingen voor het leren;
  • heb jij een aantal handvatten om mee aan de slag te gaan met de leerlingen (leerdoelen, formatief evalueren, feedback, werkvormen, kindgesprekken).

Locatie

Landgoed Guldenberg is gelegen aan de rand van Nationaal Park Loonse en Drunense Duinen en uitstekend bereikbaar met eigen vervoer. Deelnemers die reizen met het OV kunnen gebruik maken van onze gratis vervoerservice vanaf station ’s-Hertogenbosch.

Inschrijven