Eigenaarschap voor de leerling

Portfoliomappen

Voor alle praktijkvakken zijn er leerlijnen op drie niveaus:

  • Basis
  • Ontwikkeling
  • Specialisatie

Door het lespakket van DOEN IN weten leerlingen altijd wat ze moeten doen. Ze hebben op alle niveaus de kans om zich te onderscheiden met hun talenten, door zich verder te verdiepen in een expliciet onderdeel. De leerlijnen kunnen ook naar eigen wens aangepast worden.

De portfoliomappen bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Introductie Hier maken de leerlingen kennis met elkaar en met het vak.
  • Overzicht vaardigheden Dit overzicht bevat een aftekenlijst, waardoor de ontwikkeling van de leerling in beeld blijft.
  • DOEN-kaarten Dit zijn fotokaarten met instructies.
  • Kenniskaarten Op de kenniskaarten staan AVO-opdrachten die passen bij de lesstof.
  • Beoordelingsformulieren Met deze formulieren is het eenvoudig om de opdrachten te beoordelen.
Eigenaarschap voor de leerling

Centraal portfolio

Om te voorkomen dat docenten alle mappen van alle leerlingen moeten bekijken voor een compleet overzicht, hebben wij een centraal portfolio gemaakt. In dit portfolio zijn alle overzichten per vak te bekijken. Op deze manier heb je eenvoudig en snel een duidelijk overzicht van de complete ontwikkeling van de leerlingen.

Het centrale portfolio zorgt ervoor dat ook vervangers snel kunnen zien hoe de leerlingen ervoor staan. Bovendien is het ook een uitstekende vervanger voor het rapport en het individuele ontwikkelingsplan (IOP). Met het centrale portfolio heb je op een overzichtelijke manier alles op één plek.

werkplekkenstructuur

Het is voor de leerlingen belangrijk dat ze precies weten wat ze in de les kunnen doen. Hiervoor is het werkplekkenstructuursyteem ontwikkeld. Met dit systeem wordt het extra makkelijk om dingen te plannen. Leerlingen zien op het werkplekkenstructuurbord precies wat er gedaan moet worden en kunnen zo een activiteit plannen. Hierdoor ontstaat overzicht, zowel voor de leerling als voor de docent.