Team Doen In
Diane van der Voorn
“Iedere leerling heeft recht op onderwijs en werk dat aansluit bij zijn of haar talenten en kwaliteiten. Dat geldt zeker ook voor kinderen en jongeren die niet makkelijk leren. De kunst is onderwijs vorm te geven dat gericht is op behoeftes en kwaliteiten van de individuele leerling. Leren in kleine stappen, planmatig werken en ontwikkelen van praktische vaardigheden en competentie; dat is waar het om draait. Het daagt me uit scholen te ondersteunen bij het vormgeven van onderwijs dat aansluit bij de praktijk en uitgaat van de mogelijkheden van de individuele leerling.”
Kracht van DOEN IN
“De kracht van DOEN IN schuilt in het leerling volgsysteem dat leerdoelen inzichtelijk maakt. De leerling wordt hierdoor echt mede-eigenaar van de eigen leerdoelen. Op deze wijze kan er planmatig gewerkt worden aan de arbeidstoeleiding voor kwetsbare jongeren en hun competenties. Door de toepassing van DOEN IN- kaarten zijn werkprocessen/ stappen helder beschreven. Een andere pluspunt van DOEN IN is het Platform voor gebruikers. Dit maakt het mogelijk voor scholen ervaringen, materialen en expertises te delen.”
Mijn achtergrond
“Ik heb zelf jarenlang gewerkt als leraar en directeur in het VSO en veel ervaring met arbeidstoeleiding en leerroutes. Ben thuis in de praktijk van het onderwijsveld. Ook ken ik de ins & outs van de wet- en regelgeving. Scholen die met mij samenwerken, geven aan dat ik denk altijd in oplossingen en dat ik inspireer, enthousiasmeer en verbind.”
Mandy Ankersmit
“Leerlingen in het praktijkonderwijs en voorgezet speciaal onderwijs hebben talenten en kwaliteiten die waardevol zijn voor werkgevers. Cruciaal is dat deze talenten herkend en erkend worden. In het regulier onderwijs zijn er tal van mogelijkheden voor leerlingen en scholen met betrekking tot keuzes, methodes en doorstroom. Voor het PrO en VSO is dit niet altijd het geval. Ik vind het belangrijk dat deze leerlingen hun talenten en kwaliteiten ook kunnen laten zien, Daar zet ik me graag volop voor in.”
De kracht van DOEN IN
“Doen In biedt een complete aanpak voor scholen om het onderwijs in te richten. Van het plannen van lesdoelen tot het volgen van de stagevoortgang en van het volgen van leerlingenresultaten tot het koppelen van lesmaterialen aan leerlijnen. Op deze manier heeft een school alles met betrekking tot het curriculum en de voortgang daarvan overzichtelijk in één systeem staan, met alle mogelijkheden voor maatwerk daarbij. Leerlingen kunnen zelf zien welke doelen zij behaald hebben en waar zij nog aan moeten werken. De leerling vraagt daarbij zelf aan de docent of een doel afgetekend mag worden. Zo komt het eigenaarschap écht bij de leerling zelf te liggen.”
Mijn achtergrond
“Mijn expertise zit vooral in het ontwikkelen van leerlijnen. Samen met docenten bekijken we welke doelen zij leerlingen willen laten behalen en welke differentiatie daarin mogelijk is. Op deze manier worden leerlijnen opgesteld voor verschillende leerroutes. In mijn rol als adviseur werk ik veel voor en met de doelgroep. Ik begeleid onder andere scholen die (gaan) werken met het SVA-programma voor arbeidsmarkt-oriëntatie en -toeleiding. In mijn werkwijze combineer ik het bewaken van de grote lijnen met een scherp oog voor details. Ik ben enthousiast, betrokken en pragmatisch in mijn werk.”
Luuk Oosting
Iedereen verdient goed onderwijs. Zeker die kinderen en jongeren voor wie leren niet vanzelfsprekend is en die ondersteuning op maar nodig hebben om stappen te kunnen zetten. Als docent, als leidinggevende en tegenwoordig als ondersteuner van het onderwijs zet ik me met hart en ziel in voor echt passend onderwijs.
In samenwerking met het veld ontwikkelde ik de aanpak DOEN IN en het gelijknamige leerling-volg- jezelf systeem. Door DOEN IN kunnen scholen in het voortgezet speciaal onderwijs, praktijkonderwijs en ISK-scholen structuur aanbrengen in hun leerlijnen. Centraal hierin staan de uitstroommogelijkheden in de regio en de behoeftes van de leerling. De leerling is eigenaar van zijn eigen portfolio: het leerling-volg-jezelf-systeem (LVS). En dat werkt! Zo kunnen alle leerlingen uitblinken op hun eigen niveau. Het resultaat: trotse, zelfverzekerde leerlingen die goed voorbereid zijn op het leven. Daar zet ik me vol overgave voor in. Elke dag weer.